Food

Healthy ontbijt & lunchtips!

Wat een hartverwarmende reacties heb ik mogen ontvangen na mijn eerdere blog over mijn nieuwe happy healthy leven. Zo gaaf vind ik dat! En vooral omdat ik merk dat vele volgers zich kunnen vinden in mijn worsteling, voorafgaand aan deze andere manier van eten en leven. Nu een vervolgblog hoe ik invulling geef aan mijn nieuwe eetpatroon en levensstijl met voorbeelden en tips. Weet wel, ook hierbij geldt dat dit mijn manier is van eten en drinken. Voor ieder ander kan dit weer anders zijn.

Laat ik bij het begin beginnen. Iedereen weet dat het drinken van water super, super belangrijk is. Voor mij is mijn dopperfles met 0,8l inhoud een mooie houvast. Deze drink ik minimaal 3 per dag leeg. Door het drinken van veel water moet je natuurlijk ook meer naar de toilet dus denk vooruit. Wat is je planning voor die dag? Ben je van plan ’s ochtends weg te gaan waar geen toilet is, wacht dan even met veel water drinken en drink bijvoorbeeld wanneer je weer op weg bent naar huis in de auto een fles water leeg. Ben je wel ’s ochtends thuis of op je werk, lekker water drinken dan. Ben je geen fan van water? Probeer dan eens plakjes komkommer, munt, citroen of limoen bij je water te doen. Wie weet lukt het je dan wel om meer te drinken.

Qua eten is het natuurlijk super belangrijk en vooral ook leuk (!) om te variëren. Ook dat is bij iedereen wel bekend denk ik. Van yoghurt met fruit en havermout/crusli tot healthy pannenkoekjes, wraps, overnight oats, salades, crackers, rijstwafels, omeletjes, smoothie bowls, brood en ontbijtcakes. En dan nog heb ik niet alles gehad ;). Je kan het niet gek genoeg bedenken of ik heb het de afgelopen tijd gemaakt en uitgetest als ontbijt of lunch. En nog steeds blijf ik experimenteren. Heerlijk vind ik dat! Ook hierin is goed om vooruit te denken. Wat heb je de volgende dag(en) op het programma? Heb je wat meer tijd, bijvoorbeeld in het weekend, maak dan eens lekker ontbijtpannenkoekjes. Deze zijn zo ontzettend lekker met wat honing, fruit en eventueel een klein beetje (griekse) yoghurt erbij. Ik maak vaak net even wat meer, zodat ik later in de week dit nog een keer als ontbijt of lunch kan eten. Je kan de pannenkoekjes trouwens ook super goed bewaren in de vriezer. Heb je een keer weinig tijd, dan haal ze uit de vriezer en heb je toch weer even een ander ontbijtje waar je van kan genieten. Of eet ze gewoon koud als lunch op je werk met een heerlijk bakje fruit (frambozen, blauwe bessen) ernaast. Een waar feestje is dat! Ook genoeg andere baksels, zoals healthy ontbijtcakes, muffins, bananenbrood of hartige wafels, kun je prima in de vriezer bewaren. Het is super fijn om zo een voorraadje in de vriezer te hebben.

Verder kijk ik een beetje wat ik in huis heb en stem daar mijn ontbijt en lunch op af. Heb ik wraps over van een avondmaaltijd, dan eet ik ze bijvoorbeeld 2 dagen later belegd als lunch. Heb je deze niet over maar heb je wel zin in een wrap als lunch. Maak een verpakking open en de rest van de overgebleven wraps doe je per 1 of 2 verpakt in de vriezer. Ze zijn heel snel ontdooid, dus ook dit is super fijn om achter de hand te hebben. Of maak je een keer pasta klaar als diner? Hou dan een beetje gekookte pasta apart om later in de week in een salade te verwerken als lunch. Heb je wortels over qua groente, rasp deze dan en doe deze heerlijk als topping bij de hummus op je rijstwafel of cracker. Als je het over groenten hebt, dan heb je soms nog wel eens restjes over. Gooi van alles wat in een koekenpan en maak er een omeletje of crumbled egg van. Ook prima om als lunch mee te nemen naar je werk.

Maar ik hoor je denken; hoe ziet jouw eten er qua ontbijt en lunch er dan werkelijk uit? Ik zal je een voorbeeld geven van een weekmenu ontbijt en lunch om je zo een goed beeld te geven.

Zaterdag: Ontbijt: yoghurt met havermout, pittenmix en fruit zoals frambozen, banaan, blauwe bessen, druiven of meloen. Lunch: 1 of 2 wraps met hummes, sla, paprika, chilipoeder + 1 stuk fruit.

Zondag: Ontbijt: healthy pannenkoekjes met vers fruit. Lunch: Sla met couscous, parmaham, meloen, pecannoten, dressing.

Maandag: Ontbijt: cracker met cottage cheese en frambozen + cracker met 100% pindakaas + 1 stuk fruit. Lunch: scrumble egg met groenten die ik op dat moment in huis heb zoals courgette, paprika, spinazie + geroosterde boterham of rijstwafel

Dinsdag: Ontbijt: 2 plakjes ontbijtcake (vorige avond gemaakt) + 1 stuk fruit. Lunch: yoghurt met fruit en musli of smoothie bowl.

Woensdag: Ontbijt: 1 boterham met hummus en plakjes komkommer + 1 boterham met cashewpasta + 1 stuk fruit. Lunch: healthy pannenkoekjes met fruit (uit de vriezer gehaald van eerder die week)

Donderdag: Ontbijt: overnight oats naar keuze. Lunch: Salade met pasta, komkommer, avocado, noten, dressing + 1 stuk fruit

Vrijdag: Ontbijt: 2 plakjes ontbijtcake (uit vriezer ) + 1 stuk fruit. Lunch: eimuffins met groente naar keuze + rijstwafel of cracker + 1 stuk fruit.

Combineren is naast variëren ook echt een vak apart maar ik weet zeker: iedereen kan dit! Persoonlijk heb ik in het afgelopen jaar ook zoveel nieuwe producten leren eten die ik voorheen niet kende of bij voorbaat al dacht het niet te lusten. Wil je net als ik gezonder en bewuster gaan eten, ga gewoon dingen uitproberen! Echt gewoon doen. En vooral deze producten ook te leren combineren. Door te durven leer je elke keer weer bij. Hummus en cottage cheese zijn bijvoorbeeld super lekker. Producten die ik voorheen nooit at. Hummus heb je in heel veel verschillende smaken die je kant en klaar kan kopen in de supermarkt. Zelf maken kan natuurlijk ook;). Cottage cheese is heerlijk op een cracker of geroosterde boterham met frambozen, bessen, aardbeien of plakjes komkommer. Hummus vind ik zelf inmiddels echt gewoon te lekker. Ook dit kan je combineren op een cracker, boterham of wrap met lekkere sla,avocado, wortelrasp of komkommer. Avocado is ook trouwens zo’n product wat ik voorheen nooit at en nu altijd in huis heb. Je kunt het in je eten combineren met hummus dus, door een salade of maak er een spread van. Je kunt er echt zoveel mee. Lekker uitproberen zou ik zeggen.

Na het plaatsen van mijn vorige blog over mijn healthy leven hoorde ik terug dat iedereen erg benieuwd was naar hoe ik daadwerkelijk eet nu. Hopelijk heb ik je vragen in deze blog hiermee al een beetje meer beantwoord. Heb je vragen? Plaats dan vooral een reactie onder deze blog! Binnenkort volgen er heerlijke recepten van healthy ontbijtjes en lunchgerechten die je echt niet mag missen! Coming soon….

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Lieke
    2 februari 2019 at 11:13

    Mooie blog Carlijn! Ik ben geïnspireerd!

    • Reply
      Zin in anders!
      4 februari 2019 at 09:21

      Dank je wel Lieke!

    Leave a Reply